رفع مشکل مرزنشینان بی‌شناسنامه‌ وارد فاز اجرایی شد

06:071.2K0

با حضور اعضای کارگروه بی‌شناسنامه‌ها و رئیس سازمان ثبت احوال کشور، مقرر شد تیمی از کارشناسان سازمان ثبت احوال کشور برای بررسی مسایل بی‌شناسنامه‌ها به مناطق مرزنشین اعزام شوند.

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس،حبیب‌الله بوربور، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین کشور به اتفاق هنرمند پیشکسوت سینما و تلوزیون، پرویز پرستویی و رسول خادم، رئیس هیات مدیره موسسه خیریه خادمین علی ‏ابن ابی‏ طالب(ع) با حضور در سازمان ثبت احوال کشور با حمید درخشان نیا، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور دیدار و گفت‌و گو کردند.
مهمترین دستور این نشست، ادامه بررسی وضعیت بی‌شناسنامه‌ها در استان‌های مرزی بود که از اوخر سال قبل در مجمع خیرین کشور پیگیری می‌شود.
حبیب‌الله بوربور، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین کشور ضمن بیان مختصری از اقدامات انجام شده در خصوص مرزنشینان بی‌شناسنامه، گفت: با حضور آقایان پرستویی و خادم در دفتر مجمع خیرین کشور و بیان مشکلات و مسایل هویتی مرزنشینان جمهوری اسلامی، مجمع در جریان این مشکل قرار گرفت.
وی ادامه داد: پس از آن نشستی با حضور درخشان‌نیا در مجمع خیرین کشور ابعاد مختلف این موضوع واکاوی شد و در همان نشست درخشان‌نیا وعده کرد که آمادگی دارد همکارانش را برای بررسی دقیق‌تر به همراه گروه پرستویی و خادم به مناطق مرزی بفرستد تا از نزدیک مسایلی را که این دو بزرگوار مطرح می‌کنند بررسی کند.
بوربور ابراز داشت:  در همان نشست هم مطرح شد که ریز مسایل در دیدار حضوری مطرح شود و ما امروز اینجا هستیم تا دست آقایان پرستویی و خادم را در دستان آقای درخشان‌نیا قرار دهیم تا نتیجه این پیمان ان‌شاءالله به نفع مردمان مرزنشین میهن اسلامی ما شود.
سپس درخشان‌نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه ما نیز از شناسنامه‌دار شدن هموطنانمان استقبال می‌کنیم، گفت: کسی که شناسنامه ندارد، یعنی هویت ندارد و کسی که هویت ندارد، زندگی برایش سخت و غیرممکن است. این را بدانید که ثبت احوال یکی از سازمان‌ها و نهادهایی است که در خصوص صدور شناسنامه برای افراد بدون شناسنامه عمل می‌کند و اتفاقا ثبت احوال خانه آخر است.
عضو افتخاری مجمع خیرین کشور، اظهار کرد: در سفری که در ابتدای حضورم در سازمان ثبت احوال به استان سیستان و بلوچستان داشتم، از نزدیک در خصوص مشکلات مردم این مناطق قرار گرفتم و طی این چند سال بخش زیادی از درخواست‌هایی را که برای احراز هویت داده شده است، بررسی کرده‌ایم.
وی همچنین آمار و ارقامی در تایید حرف‌هایش بیان کرد و افزود: به لحاظ رفت و آمدهایی که در مناطق مرزی و کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، همواره ما با افراد جدیدی مواجه هستیم که متقاضی دریافت هویت ایرانی هستند و این مشکل مناطق مرز نشین مختص ایران هم نیست و در کشورهای دیگر هم سابقه دارد.
درخشان‌نیا افزود: پس از انقلاب تاکنون در دو مرحله «ده‌گردشی» توسط ثبت احوال صورت گرفته است و مسایل بی‌شناسنامه‌ها بررسی شده و به واجدان شرایط، شناسنامه داده شده است.
بعد از نشست اول در مجمع، بنده خواست سومین ده‌گردشی را هم داده‌ام و امکانات آن مهیا شده و به‌زودی یکبار دیگر متقاضیان جدید شناسنامه در روستاهای مناطق مرزی بررسی خواهند شد.
معاون وزیر کشور  برای بار دیگر آمادگی همکاری خود و همکارانش را برای بازدید مشترک از مناطقی که توسط ایشان مشخص می‌شود اعلام کرد و گفت: پیش‌تر گفته بودم یک منطقه را به صورت پایلوت، امروز می‌گویم هرجا را که شما بفرمایید، کارشناسان ما همراه خواهند شد و گزارش مکتوب نتیجه اقدامات را بلافاصله اعلام خواهیم کرد.
عضو افتخاری مجمع خیرین کشور گفت: عمر کارهای دولتی کوتاه است، من هم دلم می‌خواهد در دوره کاری‌ام در ثبت احوال کشور یادگاری خیر به ‌جای بگذارم و به این افتخار می‌کنم.
پرویز پرستویی در این نشست گفت: یک سال و نیم است که با دوستانمان در موسسه خیریه خادمین علی ‏ابن ابی‏ طالب همراه شده‌ام و هر هفته دو مرتبه به مناطق مرزنشین از جنوب و شرق و شمال و غرب کشور سفر می‌کنیم که بخشی از گزارش این سفرها در صفحه شخصی من در اینستاگرام منعکس می‌شود.
وی افزود:  آنچه بیش از فقر و تهیدستی مردمان مرزنشین ما را می‌آزارد، مسایل هویتی است. حتی برادران و خواهران افغانستانی ما که در ایران حضور دارند، کارت اقامت دارند و با این کارت بخشی از مسایل شهروندیشان مرتفع می‌شود. اما هموطنانی که شناسنامه ندارند، حتی این حداقل‌ها را هم ندارند. من از حسن نظر جناب عالی تشکر می‌کنم.
 رسول خادم، رییس هیات مدیره موسسه خیریه خادمین علی ‏ابن ابی‏ طالب گفت: فرمودید، ثبت احوال خانه آخر است و بخشی از مسایل مرزنشینان به مسایل امنیتی بازمی‌گردد، اما این همه آنچه ما در سفرهایمان می‌بینیم نیست.
وی ادامه داد: ما در زاهدان و سرجنگل روستاهایی داریم که ۳۰۰ سال قدمت دارند، اما زندگی مردم آنجا بدوی است، گویا در ۱۰۰۰ سال پیش‌تر زندگی می‌کنند. پشت در پشت اهالی روستاهایی که ما به آنجا سفر کردیم ایرانی، اما فاقد شناسنامه هستند.
خادم ضمن استقبال از پیشنهاد درخشان‌نیا، افزود: اتفاقا جان کلام ما هم این است که ثبت احوال یک‌بار دیگر به این مناطق سفر کند و مسایل و مشکلات آن‌ها را از نزدیک ببیند. من به عنوان نمونه دعوت می‌کنم از شما و همکارانتان که در یک مدرسه در یکی از روستاهای زاهدان حضور یابید و مسایل هویتی دانش‌آموزان آن را بررسی کنید.
خادم تعداد کل دانش‌آموزان این مدرسه را ۱۸۶ نفر اعلام کرد که از این میان، ۵۴ نفر دارای شناسنامه، ۸۶ نفر فاقد شناسنامه و ۴۶ نفر اتباع خارجی هستند.
خانم ریاضی در این دیدار با بیان اینکه رفع مشکلات هویتی افراد فاقد شناسنامه در مناطق مرزی باعث می‌شود که بسیاری از بحران‌های امنیتی هم حل شود، گفت: نباید نیمه خالی لیوان را نگاه کنیم. اگر نیم‌نگاهی هم به نیمه دیگر لیوان بکنیم، هویت و شناسنامه‌دار شدن افراد باعث ارتقای امنیت کشور می‌شود.
حسن حمزه‌زاده، مدیرعامل مجمع خیرین کشور با تشکر از هنرمد پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون،  پرویز پرستویی که به تنهایی زحمت انعکاس مشکلات مناطق محروم کشور را بردوش می‌کشد، گفت: بی‌راه نیست رسانه‌ها رکن چهارم دمکراسی هستند و چنانچه از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود، بسیاری از مسایل مردم قابل حل شدن و پی‌گیری است.
وی افزود: امروز پرستویی با استفاده خوب از نعمت شهرتی که خداوند به او عطا کرده، تمام همت خود را به‌کار بسته تا تریبون انعکاس مسایل و مشکلات بخشی از هم‌میهنانمان  شود که به هر دلیل دیده نمی‌شوند.
انتهای پیام/
منبع
خبرگزاری فارس
لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=2586

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند