بررسی راهکارهای محرومیت زدایی و مهاجرت معکوس به همّت مجمع خیّرین کشور

08:003030

راهکار‌های محرومیت زدایی و مهاجرت معکوس در روستا‌ها با حضور قائم مقام وزیر کشور در امور استان‌های کویری و محرومیت زدایی در جلسه هیئت مدیره مجمع خیرین کشور بررسی شد.

دویست و شصت و هفتمین جلسه هیئت مدیره مجمع خیرین کشور با حضور نمایندگان ارگان‌های مختلف در صبح روز چهارشنبه دهم اسفند ماه ۱۴۰۱ با حضور اعضای هیئت مدیره، مشاوران، بازرسان، نمایندگان، معاونان و مدیران دانشگاه‌های علوم پژشکی، وزارت کشور، سازمان بهزیستی کشور و دیگر اعضا و همچنین حضور مهمانانی ارجمند از جمله قائم مقام محترم وزیر کشور، معاونت محترم سازمان شهرداری.‌ها و دهیاری‌های کشور، اعضای محترم قرارگاه جهادی- روستایی وزارت کشور در دفتر مرکزی مجمع خیرین کشور تشکیل شد. برخی از موارد مهم مورد بحث در این جلسه به شرح ذیل است:

– در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، مهندس بور بور اهداف، اقدامات و خدمات مجمع خیرین کشور در راستای هم افزایی و هماهنگی مجامع خیریه مختلف و نقش و فلسفه وجودی مجمع خیرین کشور را در جایگاه مجمعی مردمی و غیر سیاسی، اما اثرگذار در عرصه‌های مختلف سیاست‌گذاری در مباحث کلانی مانند کاهش آسیب‌های اجتماعی، سلامت، بحران‌های طبیعی و آموزش، توسعه و پیشرفت کشور را برای کمک به نهاد‌های ذیربط دولتی و حاکمیتی در تمام دولت‌های مستقر به مهمانان گرامی توضیح داد.

او توضیح مختصری درباره‌ی طرح‌های «بانک زمان» و «نذر نخصص» به عنوان دو طرح اصلی جامعه محور و عدالت محور مجمع خیرین کشور و تفاهم‌نامه‌ها و اقدامات انجام شده برای تحقق برنامه‌محور آن‌ها طی تفاهم‌های ماحصل جلسات کارشناسی مستمر با وزیر و معاونان وزیر آموزش و پرورش، رییس و معاونان سازمان نظام پزشکی کشور، معاون سارمان تامین اجتماعی و حوزه‌ی ریاست مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

معرفی مهمانان حاضر در جلسه و صحبت مقدماتی جهت اطلاع هیئت مدیره مجمع در رابطه با سبب حضور مهمانان و ارائه مباحثشان صورت گرفت.

 مجید بکایی، قائم مقام وزیر کشور در امور روستاها، به شکل تفصیلی درباره نقش کانون‌ها و قرارگاه‌های جهادی در توسعه روستایی و محرومیت زدایی از روستا‌ها و آماده کردن زمینه بازگشت روستاییان از شهر‌ها به روستا‌ها صحبت کرد.او به جایگاه وزارت کشور و دیگر نهاد‌ها در این باره پرداخت. بحث‌هایی پیرامون نهاد روستا و وظایف دهیاران و مشکلات و ظرفیت‌های موجود مطرح شد. بکایی یکی از راه حل‌های پایدار و اصلی حل مشکل روستا‌ها و ایجاد مهاجرت معکوس را سرمایه‌گذاری هدفمند و برنامه‌محور بخش خصوصی حقیفی و حقوقی در روستا با توجه به ظرفیت‌های روستا دانست. در این مورد مباحث، پرسش و پاسخ‌هایی بمانند چگونگی مردمی کردن این فرآیند و همچنین ضمانت‌های لازم برای سرمایه‌گذار مطرح شد.

-ملانوری، معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ارائه آمار نگران‌کننده مهاجرت شدید روستاییان به شهر‌ها طی ۴۰ سال اخیر علیرغم امکانات و تسهیلات فراوان ارائه شده پرداخت. درباره‌ی لزوم پرداختن به چراییٍ این امر و چکونگی حل جامعه محور مبتنی بر برنامه‌های کاربردی و خٍرّد‌ورزانه بحث شد.

– حجت الاسلام مهدویان، عضو قرارگاه جهادی روستایی وزارت کشور، در خواست از مجمع خیرین کشور جهت الحاق به گروه‌های جهادی توسعه روستایی و محرومیت زدایی جهت افزایش فعالیت‌ها را مطرح کرد.

مهندس بور بور، رییس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، در جمع بندی مبحث روستا و مهاجرت معکوس سه امر حلقه‌ی وصل بودنٍ مجمع خیرین کشور بین نهاد‌های ذیربط و موسسات دارای وظیفه، اختیار یا مسئولیت پذیری میهن دوستانه و همچنین ادامه‌ی روند‌های پیشیبررسی راهکارهای محرومیت زدایی و مهاجرت معکوس به همت مجمع خیرین کشورن در این حوزه که مجمع برای آن وقت گذاشته است تا حصول نتیجه و همچنین جلسات مسئولان و نهاد‌های ذیربط با رویکرد پاسخ به سوللات و ارائه راهکار‌ها را در جلساتی جداگانه در قالب کارگروه‌های تخصصی و جلسات قرارگاه متذکر شد. او آمادگی اعضای هیئت مدیره مجمع خیرین کشور را برای کمک فکری و ایجاد فضای همدلی تخصص‌محور در این باره یادآوری کرد.

– جهت ارتباط فیمابین مقرر شد موسسه کارآفرینی و اشتغال و سایر نهاد‌های مرتبط با توسعه روستایی با قرارگاه در وزارت کشور و همچنین پیرو اقدامات پیشین مجمع استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشیٍ معاونت پژوهشی و اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا به شکل طرح پایلوت پیش رود.

پیش از این در طول سال ۱۴۰۱ جلسات مکرر فیمابین دکتر اشکان تقی پور، نماینده و عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، و دکتر حق‌بین، رییس و دکتر اردوخانی، معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا و دیگر اعضای هیئت علمی دپارتمان‌های جامعه شناسی، اقتصاد و دانشگاه الزهرا در دانشگاه و مجمع با نمونه قرار دادن شهرستان اندیکا برگزار شده بود.

جلسه قرارگاه نیز در وزارت کشور با حضور دکتر ورناصری، نماینده مردم شهرستان اندیکا از استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، دکتر اردوخانی، معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا و دکتر تقی پور، نماینده و عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور و فرماندار اندیکا به عنوان شهرستان کم‌برخوردار آسیب دیده از زلزله تشکیل شده بود.

همچنین طی سفر‌های متعدد اشکان تقی پور به نمایندگی از مجمع و همچنین حضور دیگر عزیزان حاضر در این جلسات در بخش عملی و اجرا نیز خانه بهداشت مجهز موسسه خیریه نیک گامان از اعضای حقوقی مجمع خیرین کشور تحت مدیریت اشکان تقی پور، نماینده و عضو هیئت مدیره مجمع، مراحل ساخت خود را به پایان رساند و در بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور دکتر ورناصری و مدیران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رسما برای خدمت رسانی به اهالی اندیکا در این شهرستان افتتاح شد.

بررسی راهکارهای محرومیت زدایی و مهاجرت معکوس به همت مجمع خیرین کشوردر جلسه امروز مقرر شد با محوریت دفتر بکایی این مواردٍ انجام شده، اما به نتیجه نرسیده تا حصول نتیجه ادامه یابد. مقررشد طی جلسات مشترک راهکار‌های انسجام فعالیت‌ها و افزایش خدمات را بررسی و پیشنهاد‌های سازنده ارائه کنند.

– طبق دستور جلسه مقرر بود خانم سارا نوروزی، مدیریت مرکز پویاشهر مجمع خیرین کشور در منطقه ۱۰ شهرداری تهران، در رابطه با خدمات توانمندسازی، سواد آموزی، روانشناسی، مددکاری و فعالیت‌های گسترده‌ی آموزشی موفق جهت کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی ویژه‌ی ۶۰ خانواده آسیب دیده و کم‌برخوردار و ۳۴۰ کودک کارٍ نان‌آور این خانواده‌ها یا فاقد خانواده طی ۶ ماه گذشته گزارشی مکتوب و تصویری جهت استحضار رییس و اعضای هیئت مدیره مجمع خیرین کشور ارائه کند. مجمع خیرین کشور با محوریت و نظارت مجمع خیرین استان تهران مدیریت مرکز پویاشهر منطقه ۱۰ را به عنوان طرح پایلوت پذیرفته است. به سبب کمبود وقت به دلیل طولانی شدن مبحث مهاجرت معکوس ارائه این فعالیت موفق مجمع در بازه‌ی ۶ ماهه اخیر به جلسه بعد هیئت مدیره مجمع خیرین کشور موکول شد.

لازم به ذکر است سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران، مرکز پویاشهر مجمع خیرین کشور با مسئولیت فنی نوروزی در متطقه ۱۰ را بین ۵ مرکز فعال و موفق پویاشهر در ۲۲ متطقه تهران برگزیده است که نشان از موفقیت این طرح به شکل پایلوت و نمونه دارد.

طرح پایلوت پویاشهر مجمع با طرح نذر تخصص مجمع خیرین کشور در جایگاه طرح کلان مجمع هم‌پوشانی‌های شایان توجهی دارد که مسئولیت پذیری متخصصان متعهد داوطلب در حوزه‌های گوناگون خدمت رسانی و آموزش با برنامه‌ی مشخص هفتگی و روزانه از آن جمله است.

– سایر مباحث دستور جلسه به دلیل کمبود وقت به جلسه بعدی موکول شد.

لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=6333

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند