توافق مجمع خیرین، مجلس و تامین اجتماعی برای اجرای طرح بانک زمان

13:0054060

“مجمع خیرین کشور”، “مجلس شورای اسلامی” و “سازمان تامین اجتماعی” پس از ۲ سال پیگیری مستمر مجمع خیرین کشور، برای اجرای برنامه محورِ طرح “بانک زمانِ مجمع خیرین کشور” به تفاهم کامل رسیدند.

دویست و پنجاه و دومین جلسه‌ی هیئت مدیره مجمع خیرین کشور مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۵ با مدیریت رییس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، حبیب الله بور بور، برگزار شد.

در این جلسه‌ی با دستور جلسه‌ای جامع، مهمانان متعدد در رابطه با دستور جلسه هیئت مدیره مجمع خیرین کشور و مصوبات پیشین بنابر دعوت هیئت مدیره مجمع خیرین کشور حضور یافتند.

در جلسه دویست و پنجاه و دوم هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، سنگدوینی و محسنی بندپی، نمایندگان مجلس و هیئت رئیسه‌ی فراکسیون خیرین مجلس شورای اسلامی، روح الامینی، عضو مجمع فراکسیون و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، خان محمدی، معاون وزیر و رییس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور، احمدی طراح اصلیِ پروژه‌ی عام المنفعه و برنامه محور بانک زمان، اسفندیاری، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بیمه تامین اجتماعی کشور، اسدی معاونت مشارکت‌های مردمی و امور خیریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رضا زاده مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور، سعادت رییس اداره خیرین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ایرجی، کارشناس ارشد مهندسی عمران، داوطلب و نماینده حوزه‌ی وزارتی آموزش و پرورش و سازمان نوسازی در امور مرتبط با بازماندگان از تحصیل و فضا‌های آموزشی و مهارت آموزی، همگی مهمان هیئت مدیره مجمع خیرین کشور بودند.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، بوربور، ریاست هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، گزارشی از وضعیت فعلی جامعه و روند رو به رشد سالمندی و لزوم تهیه و اجرای طرح‌های مرتبط با این موضوع از جمله “بانک زمان” را مطرح نمودند و همچنین جلب حمایت فارغ التحصیلان قدیمی مدارس جهت بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده کشور را خواستار شدند.

بیان مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی مراکز و موسسات خیریه از دیگر مواردی بود که بوربور در این جلسه جهت پیگیریِ هیئت رییسه فراکسیون خیرین مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس ارائه کردند.

لازم به توضیح است در این راستا اشکان تقی پور، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، چکیده‌ای از قوانین مالیاتی و چگونگی مراودات حاکمیت در کشور‌های توسعه یافته‌ی اتحادیه اروپا و امریکای شمالی را با نهاد‌ها و تشکل‌های خیریه و مردم نهاد آن کشور‌ها آماده کرده بود که مقرر شده است جهت بررسی و الگو برداری‌های لازمِ احتمالی با توجه و تاکید بر قوانین کشور و در نظر گرفتن شرایط زیست بوم ایران اسلامی جهت استفاده‌ی نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون خیرین و در صورت لزوم استفاده‌ی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در اختیار نمایندگان مجلس و مدیریت مرکز پژوهش‌ها قرار گیرد.

در ادامه جلسه رضا مطلبی کاشانی مدیر موسسه خیریه ریحانه و معتمد و عضو شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور، فعالیت‌ها و کمبود‌های این موسسه را شرح داد و از نمایندگان حاضر در جلسه خواست با ارائه طرح و تصویب قوانین جهت رفع مشکلات بزرگ موسسات از جمله بیمه و مالیات، گام‌های عملی با تکیه بر توان مجلس، دانشگاه و پژوهشگاه‌ها و دغدغه‌مندان خدمت رسانی در حوزه حل یا کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین استفاده منطبق بر زیست بوم ایران اسلامی از تجربیات علمی و کاربردیِ جهانی بردارند.

همچنین مقرر گردید با هماهنگی اعضای فراکسیون خیرین، نمایندگان مجلس از مرکز ریحانه بازدیدی بعمل آورند.

در ادامه‌ی جلسه جمشیدی با اعلام اینکه برنامه ریزی برای سال‌های آتی بسیار مهم، اما مهمتر از آن رسیدگی به وضعیت نامناسب امروز است، تعیین اولویت‌ها نسبت به رفع نیاز‌های فعلی و ضروریِ جامعه در حد توان را از ضرورت‌های فعلی جامعه دانست. ایشان در جایگاه رابط مجمع خیرین کشور با قوه قضاییه با سابقه‌ی طولانی سِمَت‌های ارشد مدیریتی قوه قضاییه و سابقه‌ی درخشانِ استادی در دانشگاه حقوق، توضیح داد که در خصوص مشکلات و مسائل موسسات خیریه، قانون و ضوابط خوبی وجود دارد که یا غافل مانده‌اند و یا به درستی اجرا نمی‌شوند و در نتیجه اولویت آن است که دولت و مجلس به این مهم بپردازند و سپس در صورت لزوم به ارائه مصوبات یا قوانین جدید مقتضی با کمبود‌ها اقدام کنند.

در ادامه احمدی، طراح اصلی پروژه بانک زمان، گزارشی مصور از تهیه و ضرورت اجرای طرح بانک زمان و همچنین پیشینه‌ی طولانی و اقدامات سایر کشور‌ها در این رابطه ارائه نمود.

اسفندیاری، معاونت سازمان بیمه تامین اجتماعی، که از ابتدای مطالعات این طرح با درک اهمیت آن از حامیان و همراهان اولیه طرح بانک زمان بود، اعلام کرد سازمان تامین اجتماعی آمادگی اجرای کامل طرح بانک زمان را دارد. البته ایشان متذکر شد انجام این مهم نیاز به مجوز‌هایی قانونی دارد. همچنین از دیدگاه اسفندیاری آگاهی و همکاری نهاد‌ها و ارگان‌های مرتبط با این طرح، از جمله وزارت رفاه، وزارت بهداشت و درمان و شورای عالی سالمندان در این رابطه با سازمان تامین اجتماعی اهمیت بسزا و تاثیرگذار دارد. اجرای این طرح علمی، کاربردی و علمی، آینده نگرانه و خدمت رسان به اقشار گوناگون از تمامی ملت ایران با همراهی تمام‌نهاد‌های مرتبط علاوه بر خدمت رسانی، با افزایش مشارکت اجتماعیِ سیستماتیک و علمی علاوه بر رفع نیاز‌ها به اتحاد و انسجام ملی و تحقق خیرجمعی کمک شایان توجهی می‌کند.

اعضای فراکسیون خیرین مجلس شورای اسلامی هم با اعلام اینکه مجلس و کارگروه مرتبطِ هماهنگ با مجمع خیرین در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تجربیات و مطالعات خوبی در خصوص بانک زمان داشته است پیشنهاد کردند اجرای طرح بانک زمان در قالب یک پیشنهاد در چند سطر از طریق کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون اجتماعی مجلس و یا از طریق یک ارگان دولتی ارائه شود که با تبادل نظر هیئت مدیره مجمع و اعضای جلسه مقرر گردید این پیشنهاد از سوی سازمان تامین اجتماعی کشور تهیه و به فراکسیون خیرین مجلس ارائه تا در برنامه هفتم توسعه درج گردد.

لازم به ذکر است که پیش از این جلسات مشترکی فیمابین کارگروه بانک زمان مجمع خیرین کشور و مدیران و کارشناسان ارشد مطلع و پژوهنده بر این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جهت هم‌افزایی و حصول نتیجه سریعتر برگزار شده بود.

بدین ترتیب طرح بانک زمان مجمع خیرین کشور پس از دو سال مطالعه و کار در ابعاد گوناگون علمی، تحقیقاتی و اجرایی و رفع نواقص آن در مسیر قانونی خود برای اجرایی شدن گسترده و در برگیرنده‌ی نیاز‌های ایرانیان قرار گرفت. این مهم با تفاهم مجمع خیرین کشور، مجلس شورای اسلامی و سازمان تامین اجتماعی انجام پذیرفت.

در ادامه‌ی این جلسه خان محمدی، معاون وزیر و رییس سازمان توسعه و نوسازی مدارس کشور، بیان داشت حدود ۲۰ درصد از مدارس کشور نیاز به بازسازی و نوسازی دارند که با اعتبار فعلی سازمان به سبب مشکلات اقتصادی دولت در تامین بودجه، بیش از یکصد سال زمان می‌برد و نیاز به یاری و لطف خیرین در این خصوص امری بدیهی و لازم است.

در این رابطه مقرر گردید مجمع خیرین کشور با ارائه طرح “روزی به یاد دیروز” که از مفاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش نیز است نسبت به رفع این مشکل با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور همکاری نماید. همچنین مقرر شد با دستور و مساعدت معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور، مدیران کل سازمان نوسازی مدارس در استان‌ها با شعب استانی مجمع همکاری و همفکری لازم را داشته باشند.

شقایق ایرجی در راستای تفاهم نامه فیمابین مجمع خیرین کشور و وزیر آموزش و پرورش در حاشیه‌ی جلسه با بور بور، ریاست هیئت مدیره، گفتگو کرد. لازم به ذکر است ایرجی به عنوان نماینده مورد وثوق وزیر آموزش و پرورش با تشکیل گروهی با محوریت و هماهنگی ایشان و تقی پور، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور و نماینده مجمع در حوزه‌ی برنامه ریزی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل و بازگرداندن ایشان به تحصیل یا مهارت آموزی علمی و کاربردی، به شکل کاملا داوطلبانه و مردم نهاد فعالیت جدی دارد. این فعالیت‌ها با حمایت و همراهی وزیر آموزش و پرورش و ریاست وقت و کنونی سازمان نوسازی مدارس و اجازه و پشتیبانیِ مدیریتی ریاست مجمع خیرین کشور و لطف خیرین در شهرستان کم‌برخوردار شفت استان گیلان به عنوان طرح پایلوت مجمع خیرین کشور برنامه ریزی و اجرا شد.

در نتیجه‌ی این فعالیت‌ها چندین طرح مهارت آموزی و آموزشی به ثمر رسید. ایرجی در این گفتگو علاوه بر تاکید بر استفاده از تجربیات بور بور در ادامه‌ی راه، گزارشی از انجام کار هم به ایشان ارائه کرد و مقرر شد طرح‌های مهمی، چون “روزی به یاد دیروز” را پیگیری و با هماهنگی تقی پور و ریاست مجمع خیرین کشور طرح‌های پیشنهادی خود را به هیئت مدیره مجمع ارائه نماید. ایرجی تسهیلگری و تسریع در رابطه‌ی مجمع با وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی جهت اخذ اطلاعات لازم در راستای انجام طرح‌های خیریه مجمع را متعهد شد.

در ادامه جلسه روح الامینی نیز به همراهی با مصوبات کاربردی و خیرخواهانه مجمع خیرین کشور کمافی السابق تاکید کرد و با بیان اینکه هم اکنون دولت همکاری خوبی با مجلس دارد اعلام کرد خیرین هرگونه مشکلات و موانع که جنبه قانونی دارد را ارائه تا از طریق مجلس پیگیری لازم را جهت رفع آن‌ها بعمل آید. ایشان همچنین اظهار کرد پیگیری طرح بانک زمان و موارد مرتبط با بودجه که باید در برنامه هفتم لحاظ شود و بررسی مسائل مرتبط با مالیات و بیمه‌ی موسسات خیریه و خیرین را از طریق مجلس انجام خواهد داد.

روح الامینی همچنین متعهد شد مواردی مانند اخذ مجوز داروخانه برای مرکز نگهداری معلولین موسسه ریحانه، پیگیری رفع مشکل ساخت خوابگاه دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، پیگیری مطالبات و انتظارات سازمان بهزیستی کشور از جمله تسهیل در حضانت فرزندان بی سرپرست را که گره گشای تعداد فراوانی از هم‌میهنان دچار مشکلات متعدد هستند، با سعه صدر و عملگراییِ خاص خود، پیگیری کند.

در ادامه جلسه ریاضی، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین خراسان رضوی و دبیر کارگروه نذر تخصص مجمع خیرین کشور، گزارشی از پیگیری‌های به عمل آمده در رابطه با اجرای طرح نذر تخصص و مشکلات درمانی جامعه هدف بنیاد شهید پیرو جلسات هفته‌های گذشته با مدیران ارشد بنیاد شهید و طبق مصوبات مجمع ارائه نمود.

رضازاده، مدیر کل مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور، با بیان برخی از مشکلات و نیاز‌های سازمان بهزیستی کشور خواستار همکاری بیشتر فیمابین مجمع خیرین کشور و سازمان بهزیستی شد و آمادگی سازمان بهزیستی را برای فعال سازی و توسعه شعب جامعه خیرین حامی معلولان کشور در استان‌ها اعلام داشت.

لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=5954

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند