متن تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و مجمع خیرین کشور منتشر شد

06:0081.2K0

چهارشنبه، ۸ دی‌ماه ۱۴۰۰، با حضور دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در جلسه هیات مدیره مجمع خیرین کشور تفاهم نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و مجمع خیرین کشور منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین کشور، حبیب‌الله بوربور، رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور با بیان این‌که امضای این تفاهم‌نامه موجب می‌شود کارهای مشترکمان بر بستر نظم و برنامه‌ریزی پیش رود افزود: تنوع اقدامات نیکوکارانه در مجمع خیرین کشور باعث می‌شود ما بتوانیم به کمک نهادهای خیری فعال در سطح ملی در رفع بسیاری از مشکلات و مسایل وزارت آموزش و پرورش در کنار مسئولان و دست‌اندرکاران این وزارت‌خانه باشیم.

دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، مجمع خیرین کشور را یک کانون اجتماعی قدرتمند با پشتوانه مردمی برای رفع بحران‌ها دانست و گفت: امیدوارم امضای این تفاهم‌نامه زمینه شتاب گرفتن فعالیت‌های خیرین را فراهم کند. ما باید سعی کنیم با فراهم کردن بسترهای کار خیر و حذف بروکراسی اداری موانع را از پیش پای خیرین برداریم و از برکت وجودی نیکوکاران در رفع نیازهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور بهره جوییم.

متن تفاهم‌نامه به این‌شرح است:

تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش و مجمع خیرین کشور

با عنایت به توصیه و تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برای استفاده از کمک‌های مردمی و با توجه به بند ۹، فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر جلب مشارکت ارکان موثر بخش‌های غیردولتی و ارتقای مستمر سطح مشارکت خیرین و واقفین و به منظور هم‌افزایی  و همگرایی در فعالیت‌های خیرخواهانه، تفاهمنامه همکاری بین «وزارت آموزش و پرورش» و «مجمع خیرین کشور» برای بهره‌گیری از توان و تجربه مجمع خیرین کشور و مشارکت همه جانبه این نهاد مردمی پیشگام در عرصه‌های مختلف امور خیر به ویژه با همکاری «انجمن خیرین مسکن‌ساز کشور» و «جامعه خیرین  مدرسه‌ساز کشور» به شرح ذیل منعقد می گردد. 

ماده ۱. موضوع و اهداف تفاهمنامه:

۱-۱- ارتقای فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری و ترویج فرهنگ خیر در سطح جامعه

۱-۲- بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای مردمی در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش کشور

۱-۳- استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش در جهت ترویج فرهنگ مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی و کار خیر در برنامه‌های درسی دانش آموزان 

۱-۴- همکاری مشترک در جهت هم‌افزایی و همگرایی بیشتر و بهتر خیرین و خیریه‌ها برای ارتقای سخت‌افزار و فضای آموزشی در سراسر کشور 

 ماده ۲. محورهای تفاهمنامه و زمینههای همکاری:

۲-۱. آقای دکتریوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش به عنوان عضو افتخاری مجمع خیرین کشور و رابط مجمع خیرین کشور با قوه مجریه انتخاب شد. همچنین مدیران‌کل آموزش و پرورش و مدیران کل نوسازی مدارس استان‌ها، به عنوان عضو افتخاری مجمع خیرین استان متبوع خود خواهند بود.

۲-۲. با توجه به بحران سالمندی به عنوان یکی از مسایل مهم کشور در آینده نزدیک و با توجه به طرح جامع «بانک زمان» برای ارایه خدمات به سالمندان، که هم اکنون در دستور کار مجمع خیرین کشور قرار دارد؛ مجمع خیرین کشور  براساس ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مجمع مبنی بر تشکیل مجمع ملی خانواده  (پیوست ۱)، با اولویت قرار دادن خدمت‌رسانی به بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش، زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم را برای خدمت‌رسانی معلمان و دانش‌آموزان به بازنشستگان آموزش و پرورش فراهم می‌نماید.

۲-۳.  با عنایت به آمارهای مراجع رسمی کشور مبنی بر گستردگی بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش در سال‌های آتی به ویژه تا سال ۱۴۰۱، مجمع خیرین کشور، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های انجمن خیرین مسکن‌ساز، به عنوان یکی از تشکل‌های عضو خود، تمامی مساعی لازم را برای تامین مسکن بازنشستگان واجد شرایط، مصروف می‌دارد. نحوه همکاری وزارت آموزش و پرورش با انجمن خیرین مسکن‌ساز در قالب آیین نامه‌ای تنظیم می گردد. 

۲-۴. به منظور احیا، مرمت و بازسازی مدارس قدیمی و دارای هویت آموزش و پرورش در سراسر کشور، اجرای طرح ماندگار «روزی به یاد دیروز» به همت دانش‌آموختگان این مدارس در گذر زمان، در دستور کار مشترک وزارت آموزش و پرورش و مجمع خیرین کشور قرار می‌گیرد.

۲-۵. در راستای ارتقاء فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکت‌جویی، مشارکت‌پذیری، نوعدوستی و مسئولیت‌پذیری، وزارت آموزش و پرورش با همکاری مجمع خیرین کشور نسبت به تدوین متون آموزشی و درج در برنامه‌های درسی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف درسی اقدام می‌نماید.

 ۲-۶.  به منظور تسریع در اجرایی نمودن تملک و صدور سند برای اموال و دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش موضوع مصوبه مورخ  ۱۴/ ۲/ ۱۳۹۸ کمیسیون لوایح دولت(پیوست ۲)،  کارگروه مشترک  همکاری‌های حقوقی وزارت  آموزش و پرورش و مجمع خیرین کشور تشکیل می‌گردد. این کارگروه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام و گزارش مستمر ارایه می‌نماید.

ماده ۳: اجرای تفاهمنامه: 

به منظور پیگیری و نظارت بر اجرای دقیق مفاد این تفاهم‌نامه و تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی آن، آقای دکتر احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به عنوان نماینده وزارت آموزش و پرورش و آقای  علیرضا جمشیدی، رئیس کمیسیون حقوقی مجمع خیرین کشور به عنوان نماینده مجمع خیرین کشور معرفی می‌شوند.

ماده ۴: نسخ تفاهمنامه: 

این تفاهم نامه در ۴ ماده و ۱۰ بند و ۲ پیوست در دو نسخه در تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ تنظیم و به امضای طرفین رسید. هریک از نسخ حکم واحد دارد. 

 

پیوست ۱: نامه  شماره  ۱۵۰۶۹ مورخ ۲/ ۱۱/ ۱۳۹۷شورای انقلاب فرهنگی

پیوست ۲: مصوبه کمیسیون لوایح دولت مورخ ۱۴/ ۲/ ۱۳۹۸ 

منبع
روابط عمومی مجمع خیرین کشور
لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=4000

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند