نذر تخصص و غربالگری دانش آموزان در سال جدید تحصیلی

07:444780

مورخ ۵ مردادماه ۱۴۰۱ جلسه اعضای کارگروه نذر تخصص مجمع خیرین کشور پیرامون همکاری متقابل وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و شهرداری تهران پیرو مفاد تفاهم نامه‌ی مجمع خیرین کشور و وزیر محترم آموزش و پرورش و سازمان نظام پزشکی با حضور دکتر ستاری فرد، معاون محترم وزیر آموزش و پرورش، دکتر صاحب، مدیر کل محترم سلامت شهرداری تهران، دکتر اسدی، معاونت محترم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، و اعضای محترم کارگروه نذر تخصصِ مجمع به ریاست مهندس حبیب الله بور بور، رییس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، برگزار شد. 

در این جلسه مهندس حبیب الله بور بور با برشمردن آمار و نگرانی جدی موجود در خصوص پیریِ جمعیت و به تبع آن مشکلات پیچیده‌ی حوزه‌ی سلامت جسم و روان در خانواده ها و در سطح کشور علاوه بر پروژه‌ی بلند مدت بانک زمان که از سوی مجمع خیرین کشور به شکل تخصصی و جدی با هماهنگی و هم‌افزایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است به بحث نذر تخصص با موضوع لزوم غربالگری دانش آموزان در سال تحصیلی پیشِ رو پرداختند. ایشان همچنین به موضوع بیماری های صعب العلاج و مشکلات سلامتی بازنشستگان و لزوم‌ پرداختن به آن نیز که در جلسه صبحگاه هیئت مدیره مجمع خیرین کشور با حضور آقای دکتر عباسی، معاون‌ محترم وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی کشور، بدان پرداخته شده بود اشاره کردند.

با توجه به تفاهم‌ نامه های مجمع خیرین کشور و وزارت آموزش و پرورش و سازمان نظام پزشکی استان تهران و همچنین ارتباط مستمر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مجمع خیرین کشور و همچنین حضور و اعلام آمادگی شهرداری تهران در خصوص پیوستن به این طرح جلسه فوق الذکر برگزار شد.

پس از سخنان ریاست هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، دکتر صاحب، مدیر کل محترم سلامت شهرداری تهران، ظرفیت ها و پتانسیل های شهرداری و همچنین اقدامات محله محور شهرداری را در دوران مدیریت جدید شهرداری تهران در حوزه‌ی سلامت اجتماعی بر شمردند. و موضوع رسیدگی به سلامت اجتماعی در ابعاد گوناگون و پیشگیری و همچنین مسائل پزشکی را که البته حدود ۱۰ درصد کل فعالیت های این حوزه را تشکیل می دهند از دغدغه‌های نخست شهردار محترم تهران دانستند. تعریف دقیق مددجو، لزوم دسترسی دقیق به آمار، لزوم سطح بندی مددجویان برای ارائه خدمت و درک ضرورت ها و اولویت ها در محله های شهر از موضوعات مورد اشاره‌ی ایشان بود. دکتر صاحب  همچنین آمادگی کامل شهرداری برای خدمت رسانی به دانش آموزان شهر تهران را در سطوح مختلف اعلام کردند.

دکتر ستاری فرد، معاون محترم وزیر آموزش و پرورش، نیز از آمادگی آموزش و پرورش برای در اختیار قرار دادن فضاهای آموزشی در روزهای تعطیل سال به دبیری شهرداری تهران برای گذرانِ اوقات فراغت شهروندان با اولویت دانش آموزان و انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی بر مبنای امضای تفاهم نامه‌ی فیمابین در فرصت مقتضی تاکید کردند.

خواسته‌ی مجمع خیرین کشور از شهرداری تهران نیز در کمک به غربالگری دانش آموزان با اعلام آمادگی و تعهد کامل و صد در صدیِ اقای دکتر صاحب، مدیر کل محترم سلامت شهرداری تهران، در تفاهم با وزارت آموزش پرورش برای دانش آموزان همراه شد.

 پایگاهِ این غربالگری، فضای هر مدرسه در نظر گرفته خواهد شد و در جلسات آتی موضوعات دستگاه های پرتابل تشخیصی و نیروی انسانی لازم هم تخمین زده می‌ شود. همچنین شهرداری متعهد شد تعداد نیروی انسانی مشخص را برای مدت معلوم در حد توان خود برای غربالگری تامین و مامور به همراهی در این امر نیکو و خیر نماید. 

درباره‌ی اخذ مجوز دسترسی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم‌پزشکی  به اطلاعات دانش آموزان جهت غربالگری نیز مقرر شد وزارت آموزش و پرورش طی هفته‌ی آتی راهکارهای موجود و مجوزهای لازم را بررسی کند و با نگاه ایجاد راهکار لازم برای نیل به غربالگری دقیق و حداکثری دانش آموزان در تفاهم با وزارت بهداشت و شهرداری نتیجه را به مجمع خیرین کشور اعلام‌ نماید.

دکتر اسدی، معاون محترم دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی، نیز بر تفاهم مجمع خیرین کشور،  وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت بر در اختیار قرار گرفتن اطلاعات دانش آموزان با رعایت حساسیت ها جهت انجام بهینه‌ی این غربالگری تاکید کردند. 

دکتر ستاری فرد، معاون محترم وزیر آموزش و پرورش، در این جلسه به دغدغه ها و راهکارهای موجود در راه ادامه‌ی بهینه همکاری فیمابین مجمع، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و وزارت بهداشت پرداختند و نقطه نظرهای پیشنهادی و انتقادی اعضای مجمع خیرین و شهرداری و وزارت بهداشت را در این موارد در راستای بهینه کردن همکاری ها با اولویت غربالگری دانش آموزان شنیدند. 

خانم دکتر ریاضی، دکتر ولیئی، دکتر رحماندوست و دکتر تقی پور از اعضای دیگر این کارگروه در مجمع نیز به بیان نقطه نظرات خود پیرامون انجام این پروژه در حوزه‌ی سلامت و پیشگیری دانش آموزان پرداختند. 

در پایان جلسه مقرر شد جلسه بعدی گارگروه نذر تخصص با حضور تمام اعضا و مهمانانِ جلسه امروز با ادامه‌ی همین دستور جلسه ساعت ۹ چهارشنبه‌ی هفته آینده پس از جلسه هیئت مدیره مجمع خیرین کشور در دفتر مرکزی مجمع خیرین کشور برگزار گردد.

لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=5542

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند