گلایه تند مجمع خیرین کشور از تخریب خیرین در شبکه نمایش خانگی

08:007650

یکصد و هشتاد وپنجمین جلسه هیات مدیره مجمع خیرین کشور صبح روز چهارشنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد.

مرور برنامههای ۱۴۰۰، گزارش اولین نشست کمیسیون برنامه‌‌ریزی و نیازسنجی و همچنین بحث و بررسی در خصوص هجمه شبکههای نمایش خانگی سیما به خیرین و خیریهها و سرآخر تصمیمگیری در خصوص نحوه مواجهه مجمع خیرین کشور با آن، اهم موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

در ابتدای این نشست، مهندس حبیبالله بوربور با بیان اینکه یکی از اهداف تشکیل مجمع خیرین کشور، تسهیل و روانسازی امور خیریههاست، گفت: در شرایطی که خیرین جای خالی دولت را در رفع بسیاری از آسیبهای اجتماعی پر میکنند، میبینیم که هجمه وسیع به خیرین و خیریهها در شبکه نمایش خانگی دنبال میشود و جای تاسف است که اینبار رسانه داخلی، همنوا با رسانههای خارجنشین بر این طبل میکوبند.

وی افزود: عملکرد ناجوانمردانه و بهدور از انصاف شبکههای خانگی فیلیمو و نماوا در جلسه هفته گذشته کمیسیون برنامهریزی و نیازسنجی مطرح شد و در همان نشست به مدیرعامل مجمع ماموریت دادیم که در یادداشتی موضعگیری مجمع خیرین کشور را در رسانهها اعلام نماید.

سپس حسن حمزهزاده، مدیرعامل مجمع خیرین کشور در ادامه صحبتهای مهندس بوربور گزارشی از اقدامات انجام شده را به سمع و نظر حاصران رساند. وی گفت: از سال گذشته برخی از رسانهها با همراهی رسانههای خارجی هجمهای را بر علیه خیرین آغاز کردند و متاسفانه اتاق فکر آنها با استفاده از غفلت مسئولان فرهنگی، در پی رنگ چند سریال شبکه نمایش خانگی، اهانت و حمله به خیریهها و تشکلهای خیری را در دستور کار خود قرار دادهاند و ما امروز شاهدیم در شرایطی که چراغ سینماهای کشور خاموش است و سریالسازی به هر دلیل در سیمای جمهوری اسلامی به محاق رفته است، در ۳ تا از ۵ سریال روز و پر مخاطب شبکههای فیلیمو و نماوا به خیرین توهین میشود.

مدیرعامل مجمع خیرین کشور افزود: پس از اینکه مجمع خیرین کشور به این موضوع ورود کرد، در یک یادداشت تحلیلی، مواضع مجمع خیرین کشور در رسانهها منتشر شد. همچنین در تماس تلفنی با آقای دکتر حمیدرضا شاهآبادی، معاون سیما این موارد بیان و گله بهحق مجمع خیرین کشور مطرح شد. ایشان هم وعده کردند پیگیری و نتیجه را اعلام خواهند کرد همچنین اعلام آمادگی کردند که سیما حاضر است با همکاری مجمع خیرین کشور و پتانسیل اطلاعاتی که از خیرین و اقدامات آنها در این مجموعه وجود دارد در چند فاز کوتاه، میان و بلندمدت نسبت به ساخت و تولید برنامههای مناسب اقدام نماید. وی افزود این موارد میتواند از حضور خیرین در برنامههای گفتوگو محور در کوتاه مدت شروع شود و در میان و دراز مدت به ساخت برنامههای ترکیبی و همچنین فیلم و سریال بر اساس زندگینامه و کارنامه خیرین منتهی شود.

مدیرعامل مجمع خیرین کشور در پایان صحبتهایش گفت: اگرچه به آنچه رخ داد اعتراض کردیم و آن را پیگیری خواهیم کرد، اما بهترین کار این است که با تولیدات فرهنگی مناسب بتوانیم تصویر روشنی از اقدامات خیرین را در جامعه منعکس نماییم.

در ادامه جلسه هر یک از اعضا نقطه نظرات خود را بیان کردند. اهم موارد مطرح شده به شرح ذیل است:

دکتر زهرا ریاضی، عضو هیات مدیره مجمع خیرین خراسان رضوی: ضمن تشکر از اعلام مواضع مجمع، باید اعلام کنم که مرز میان طنز و هجو و توهین در برخی از تولیدات صدا و سیما کمرنگ شده و ما شاهدیم که در قالب طنز ارزشها و باورهای مردم به سخره گرفته میشود.

دکتر مهرنوش کاوه، مشاور وزیر بهداشت و عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور: برخورد انجام شده را لازم و مفید میدانم، اما بر انجام اقدامات ایجابی تاکید میکنم.

دکتر اشکان تقیپور، عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور: حاکم شدن تفکر غیرقابل اعتماد بودن خیرین، خیریهها و سازمانهای مردم نهاد شناسنامهدار در ذهن بخش بزرگی از مردم میتواند ضرر بسیار بسیار بزرگتری باشد. تعادل و توازن و معیار و شاخص در این عرصهی حساس قطعا لازم است. قطعا نباید نشان دادن یک طرفهی عملکرد استثنائات ناسالم،  بر نگاه مردم به اکثریت سالم این حوزه در عرصهی فعالیت اجتماعی خیریه بسط داده شود.

نادر ریاحی، بازرس هیات مدیره مجمع خیرین کشور: سراسر کشور تصویر اقدامات نیک خیرین و نیکوکاران است. ما حضور خیرین را در عرصه‌های مختلف و بحران‌های متعددی که بر سر این مردم گذشته است حس می‌کنیم؛ از دفاع مقدس گرفته تا سیل و زلزله و اخیرا هم در بحران کرونا. این پسندیده نیست که به خیرین در برنامه‌های سینما و تلوزیون جفا شوذ

دکتر مجتبی رحماندوست، عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور: اقدامات انجام شده را تایید میکنم چرا که یکی جاهایی که باید با این اقدامات برخورد کند مجمع خیرین کشور است، اما اعتقاد دارم در عرصه هنر باید با ابزار هنر وارد شویم. همچنین باید در عرصه مقابله با آسیبهای اجتماعی و برچیدن بساط کودکان خیابانی اقدامات مفید و موثری را انجام دهیم و در جهت اقناع وجدان مردم بکوشیم. این را هم بدانیم که نگاه مردم متفاوت است از اقداماتی از این دست که انجام میشود. مگر هجمهای که به سفرههای اطعام اباعبداللهالحسین در شبکههای مجازی انجام شد، توانست موثر واقع شود؟

دکتر پرویز زارعی، بازرش هیات مدیره مجمع خیرین کشور: ساختار نظام فرهنگی کشور اشکال دارد. خود مسئولان فرهنگی اجازه اکران اینچنین فیلمهایی را میدهند. اعتبارات صدا و سیما هم همواره کاهش یافته است و متاسفانه با انگیزههای درآمدزایی تن به این برنامهها میدهند.

دکتر حسین بدخشان، عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور: کار بدی که انجام شده تعمیم موارد استثنایی به کل خیریههاست. چراکه اختصاص ۶۰ درصد تولیدات سریالسازی به تخلفات خیریهها، معنا و مفهومش هجمه بر علیه خیرین است که امروزه بسیاری از اقداماتشان در حوزههای مختلف، بویژه در مهار کرونا و تجهیز بیمارستانها اظهر منالشمس است.

مهندس حبیبالله بوربور، رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور در جمعبندی موارد مطرح شده، از مدیرعامل مجمع خیرین کشور خواست با استفاده از ظرفیت رسانهها در جهت تبیین و معرفی اقدامات خیرین اقدامات لازم را انجام دهد و همچنین در تعامل با سازمانهای خیری مردم نهاد و نهادهای خدمات رسان به نیازمندان مثل سازمان بهزیستی و هلال احمر و کمیته امداد در جهت همگرایی بیشتر این تشکلها در برخورد با موضوع توهین به خیرین و خیریهها بکوشد.

در بخش دوم این نشست، برنامههای ۱۴۰۰ مجمع خیرین کشور مطرح شد و در خصوص نحوه اجرایی شدن آنها و همچنین تقدم و تاخر برخی از آنها با توجه به شرایط کرونایی کشور بحث و بررسی انجام شد.

منبع
روابط عمومی مجمع خیرین کشور
لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=2675

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند