گردهمایی سپاس از پدر المپیک ویژه ایران / همایش بزرگداشت زنده‌یاد اصغر دادخواه برگزار شد

09:028670

آئین بزرگداشت مرحوم اصغر دادخواه، بنیانگذار المپیک ویژه ایران امروز جمعه ۸ بهمن با حضور خانواده دادخواه، سمن های حمایت از  توانیابان و کودکان و نوجوانان اوتیسمی و سندروم دان و نیز اعضای مجمع خیرین کشور و اعضای المپیک ویژه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین کشور، این مراسم با تلاوت قرآن توسط احمد ابوالقاسمی، قاری بین المللی و اجرای محمدرضا کارگری، دبیر مجمع خیرین کشور آغاز شد. نمایش ویدئو کلیپی از فعالیت‌ها و اقدامات انسان دوستانه دادخواه، نخستین برنامه این مراسم بود که معنویت خاصی به این گردهمایی بخشید و حاضران را متأثر ساخت.

در ادامه محمدرضا کارگری در سخنان آغازین این مراسم نقش مرحوم اصغر دادخواه در مراقبت از سلامت جسم و روان توان خواهان اوتیسمی و کودک مبتلا به سندروم دان را مورد اشاره قرار داد و از بنیانگذار المپیک ویژه به عنوان فردی نیک اندیش یاد کرد.

دادخواه سربلند در آزمون الهی بود

محمد کمالی، مدیرعامل مؤسسه حمایت از المپیک ویژه، نخستین سخنران این مراسم بود که طی آن با بیان اینکه رفتن عزیزانی مانند دکتر دادخواه به ما یادآوری می کند که قدر همدیگر را بدانیم، اظهار کرد: سعی می کنم رفتن دکتر را باور نکنم اما نمی شود، و برای من سخت است که در این مراسم درباره دکتر داخواه صحبت کنم.

وی افزود: دکتر دادخواه مرد بی ادعا و بی منتی بود. شخصیت بی نظیری بود و عشق به ایران در چشمان او می درخشید و خدمتگذاری در این باره را معنا کرد. عشق به بچه های دارای معلولیت و کم توانان ذهنی و سندروم داون را داشت و عاشق این بچه ها بود.

کمالی ادامه داد: دکتر سراسر انژی مثبت بود و خستگی ناپذیر، در همایش ها و اعرام ها به خارج از کشور، تلاش خالصانه ای داشت. در هیئت مربی، کارمند و مدیر، بدون هیچ شاهدی عمل می کرد و نگاهی بلند داشت و برای بچه ها و خانوده ها بهترین ها را می خواست و آرزو داشت ایران و ایرانی در جایگاهی رفیع قرار بگیرد.

مدیرعامل مؤسسه حمایت از المپیک ویژه در پایان گفت: دکتر دادخواه می گفت؛ تک تک ما داوطلب هستیم و  داوطلبانه در این مسیر هستیم. به خانواده ها می گفت؛ داشتن کودک دارای معلولیت برای شما توفیق و برای ما امتحان است و ایکاش همه ما مثل دکتر دادخواه در امتحان موفق باشیم؛ چون همه تأیید می کنیم که او نمره قبولی گرفته است چون از جان خود مایه گذاشت. دوستان و همکاران و خانوده دکتر دادخواه راهش را ادامه خواهند داد و همسر مرحوم دادخواه به من گفت اعلام کنم که خانواده دادخواه در مسیر المپیک ویژه و اعتلای آن تلاش دکتر را ادامه خواهند داد.

سپس پیام تیموتی شرایور، رئیس کل المپیک ویژه جهانی به مناسب درگذشت دکتر دادخواه قرائت شد که در آن تأسف عمیق المپیک ویژه اظهار شده بود.

دادخواه فرهنگ جامعه درباره معلولان را تغییر داد

حبیب الله بوربور، رئیس مجمع خیرین کشور دیگر سخنران مراسم بود که از طرف مجمع خیرین کشور و مجامع خیری عضو این مجمع درگذشت دادخواه را تسیت گفت و بیان کرد: هر کدام از ما دنبال هدف و مقصدی هستیم و دکتر دادخواه فرد ویژه ای بود که می خواست فرهنگ کشور را عوض کند و تا حدی هم این تغییر را انجام داد و این تغییر فرهنگ، تغییر آسانی نیست.

وی افزود: کسانی را می شناسیم که کودکان دارای معلولیت خود را از دیگران پنهان می کردند و کار دکتر دادخواه این بود که در جامعه جا بیندازد که نگهداری از فرزندان ناتوان ارزشمند است. زمانی بود که اگر کسی با فرزند ناتوان جسمی و روحی در پارکی قدم می زد با دید ترحم به او نگاه می کردند؛ اما الان به دید احترام به او نگاه می کنند که نتیجه کار دادخواه است.

بوربور ادامه داد: المپیک ویژه ظاهر این قضیه است و باطن این بود که این فرهنگ را در جامعه انداخت. چیزی که زمانی باعث سرشکستگی خانواده های دارای فرزند معلول بود الان عامل افتخار است.

رئیس مجمع خیرین کشور ادامه داد: ویژگی دادخوه صورت خنده رو و خوش برخوردی بود که خداوند آن را بخشیده بود و بعید می دانم کسی به زودی علم و برخورد ایشان را داشته باشد و بتواند جای او را پر کند. 

وی در پایان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) گفت: در حدیث آمده که اگر کسی از بین ما رفت خیلی ناراحت نباشید، یا آدم خوبی نیست که اگر می ماند گناهش بیشتر می شد یا آدم خوبی است (همانند اصغر دادخواه) و وقتی رفت دعای همه پشت سر اوست و به جای بهتری خواهد رفت.

اصغر دادخواه در تراز الگوی جوانان است

حمیدرضا خانگه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی هم در سخنان خود، از دادخواه به عنوان استاد فرهیخه یاد کرد و با اشاره به قرآن گفت: قسم خدا این است که انسان ها زیانکار هستند مگر کسانی که توصیه به صبر و حق می کنند. شاهد هستم که دادخواه توان خود را در این مسیر گذاشت.

وی افزود: دکتر دادخواه خودش را وقف کمک به گروهی کرد که نه دیده می شدند و نه شنیده می شدند که این نشان دهنده روح بزرگ ایشان بود.

خانگه ادامه داد: دکتر دادخواه در حوزه روانشناختی و توانبخشی مؤثر بود و تعصب به کشور و این گروه از افراد داشتند که می تواند الگوی جوانان بشند.

وی در پایان تأکید کرد: المپیک ویژه با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد و دانشگاه توانبخشی در کنار این المپیک حضور خواهد داشت.

سپس مجتبی پاشازاده، قهرمان المپیک ویژه و نماینده انجمن خورشید تهران به مرثیه سرایی در حزن درگذشت مرحوم دادخواه پرداخت.

علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی سخنران بعدی مراسم هم خدمتگذاری به بندگان خدا را نعمت الهی معرفی کرد و گفت: إن شاء الله بتوانیم بروز و ظهور کارها و عبادات و نقش هایی که این برادر عزیر هنرمندانه ایفا کرد، را در آحاد جامعه افراد دارای معلولیت ببنیم و بتوانیم در جایگاه سرباز از ظرفیت نیک اندیشان و هنرمندان و نیکواران برای انجام وظیفه استفاده کنیم.

با نمایش ویدئویی دیگر از عملکرد دادخواه در المپیک ویژه که در مجمع خیرین کشور تولید شده بود، شیوا تیموری از انجمن پیام شاد تهران و قهرمان المپیک ویژه، به خوانش شعری به یاد مرحوم اصغر دادخواه پرداخت. 

یگانه سربلند به نام اصغر دادخواه

در ادامه جمعی از دوستان و همکاران مرحوم اصغر دادخواه به بیان خاطراتی از پدر المپیک ویژه ایران پرداختند که به این شرح است:

مجید قدمی، رییس اسبق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور: بر اساس ۲۰ سال سابقه دوستی و همکاری با اصغر دادخواه می گویم که او مصداق حدیثی است که از حضرت علی(ع) به ما رسیده است. امام دنیا را عجیب چیز دانست و گفت که قیامت نزدیک است و مرگ نزدیک تر است و باید از شب اول قبر ترسید. در شب اول قبر از مرحوم دادخواه سؤال شده که چه توشه ای به همراه دارد و حتما اصغر دادخواه در آن لحظه سرش را بالا گرفته ست. او برای مردم سودمند بود و پیامبر(ص) گفت که بهترین مردم کسی است که به مردم بیشترین سود را رسانده باشد. 

علی روحی، عضو هیات مدیره المپیک ویژه ایران و عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور:  کارهای خوب دادخواه بر کسی پنهان نیست. امیدوارم خدا توانی بدهد که راه او را در المپیک ویژه ادامه دهیم و در این راه نیازمند کمک های هیئت مدیره المپیک ویژه، دوستان و همکاران دکتر دادخواه، سازمان بهزیستی و مجمع خیرین هستیم.

حسن حمزه زاده، مدیرعامل مجمع خیرین کشور: به واسطه ساخت کلیپ هایی که در مراسم نمایش داده شدند، رزومه و فعالیت های دکتر دادخواه را مطالعه کردم و از خود می پرسیدم؛ مگر می شود در طول عمر زمینی و در ۶۴ سال این همه تلاش و کوشش و جهد کرد و کمتر حرف زد. حضرت امیر(ع) می فرماید؛ اگر آدم ها به اندازه عملشان حرف بزنند دنیا را سکوت  می گیرد. دادخواه کسی بود که حرف نزد و عمل کرد و به تبعیت از اسم با مسمایی که داشت، دادِ کودکان و نوجوان و نونهالان توان یاب کشور را دادخواهی کرد از تمام مسئولینی که در این حوزه فعالت می کنند و از طرف دیگر کمک کرد که این افراد از کنج خانه ها و عزلت کده ها به بستر جامعه بیایند.

حسین سرخیل، رییس اسبق فدراسیون جانبازان و معلولان: دادخواه قدیمی‌ترین دوست من است که از سال ۵۹ در آموزش و پروش نور و بعد در فدراسیون جانبازان و معلولین با هم بودیم و سفرها و خدمات ارزندای در آن فدراسیون داشت که شاید این بخش از زندگی او کمتر معرفی شده است. وقتی در رشته توانبخشی ادامه تحصیل  بنا بر اظهار خودش ذکات علم خود را پرداخت کرد. ایشان دوستی بسیار صمیمی و مدیری بسیار صادق و پشتکار دار و بسیار با فکر و با برنامه بود. کاری که در ایران انجام داد به قدری بزرگ است که بعید می دانم تا سال ها کسی بتواند جایش را پر کند.

علی کاشی، عضو هیات مدیره المپیک ویژه ایران: شاگرد دکتر دادخوه هستم و افتخار دارم که از ۱۴ سال پیش در دانشگاه با او آشنا شدم و ۱۴ سال است که گام به گام با دکتر و سایر اعضای علمی راه دکتر را ادامه دادیم. بیش از هزار نفر در این راه داوطلبانه در کنار دکتر بودند و امیدوارم باز هم راه دکتر را ادامه دهیم.

سپس رؤسای مجامع المپیک ویژه از جمله انجمن خورشید، انجمن سها، کانون سندروم داون تهران و کانون سندروم داون گیلان، به بین احساسات خود پرداختند و در پایان، یاسر طهماسی مدیر فنی المپیک ویژه تأکید کرد: آمدم قول بدم به قهرمانان المپیک و خانواده آنان که به هیچ عنوان نخواهیم گذاشت راه دکتر دادخواه بر زمین بماند و راه او را ادامه خواهیم داد.

منبع
روابط عمومی مجمع خیرین کشور
لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=4400

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند