پی‌گیری طرح‌های بانک زمان و نذر تخصص در مجمع خیرین کشور

05:008490

دویستمین جلسه هیات مدیره مجمع خیرین کشور، چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حاج حسین رضایی، مشاور رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور ضمن قرائت آیاتی از کلامالله مجید، پیشنهاد کرد با پشتیبانی مجمع، گروهی از محققان آشنا و مسلط بر قرآن مجموعهای از فکتها و قواعد و قانونهای الهی را که او نامش را «تابلوهای قرآنی» گذاشت، استخراج و جمعآوری کنند تا بتوان با انتشار آنها مکارم اخلاق را در جامعه گسترش داد. وی به عنوان مثال اشاراتی به برخی از این موارد کرد:

«وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»

«كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ»

«وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعىٰ»

«لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ»

در ادامه مهندس حبیبالله بوربور در خصوص این پیشنهاد گفت: از چند سال پیش با پیشنهاد آقای حسن حمزهزاده و پشتیبانی آقای حمیدرضا شاهحسینی، گروهی از محققان در قم این کار را انجام دادهاند و بر مبنای این قوانین و فکتهای قرآنی مجموعه کتابهایی برای کودکان و نوجوانان تحت عنوان «قصههای گلستان و ملستان» توسط آقای محمد حمزهزاده به رشته تحریر درآمده است که به زودی منتشر میشود.

در ادامه جلسه در خصوص طرح بانک زمان و نذر تخصص،  بحث و بررسی انجام گرفت.

پرویز زارعی، بازرس هیات مدیره و مسئول پیگیری طرح بانک زمان، به ارایه بخشی از تجربه اجرای این طرح در یک کشور اروپایی پرداخت. وی گفت: تجربه اجرای این طرح در لندن نشان میدهد، یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که نگاه ما در اجرا باید محلی و لوکال باشد، چراکه وقتی خدمات دهنده و خدمات گیرنده همشهری و هممحلی هستند، بسیاری از مسایل ما در بخش شناسایی افراد و امنیت انجام کار برطرف میشود.

وی افزود: بر اساس همین تجربه، ورود افراد جدید باید با معرفی یکی از اعضای قدیمی عضو بانک زمان و همچنین تاییدیه کارفرمای فرد جدید باشد. همچنین این تجربه در لندن نشان میدهد اجرای آن به سادگی انجامپذیر است و نباید خیلی دنبال اپلیکیشنهای خاص برویم، به عنوان مثال در لندن متقاضی و خدمات دهنده، گاها همدیگر را با یک آگهی ساده که پشت شیشه مغازهها زده میشود، پیدا میکنند.

سپس دکتر زهرا ریاضی، عضو هیات مدیره مجمع خیرین استان خراسان رضوی در خصوص نذر تخصص گفت: دوستان همگی معنا و مفهوم نذر تخصص را میدانید و نیازی به توضیح نیست. همواره در بین متخصصان کارهای مختلف، کسانی هستند که بخشی از زمان کاری خود را به صورت رایگان در خدمت محرومان قرار میدهند. اما به نظر من باید این کار مثل هرکار دیگری باید متولی خاص داشته باشد تا این اقدامات خرد و پراکنده، برای انجام هدفی متعالی، متمرکز و هدفمند شود. در همین خصوص صحبتهایی با رییس سازمان نظام پزشکی تهران انجام دادم و پیشنهاد دادم نذر تخصص پزشکان و پرستاران و کادر پزشکی زیر نظر این سازمان انجام پذیرد که مورد استقبال رییس سازمان نظام پزشکی تهران واقع شد.

وی در ادامه گفت این کار میتواند در حوزههای دیگر هم با محوریت یک نهاد یا سازمان گسترش یابد. مثلا کانون وکلا، نذر تخصص وکلایی که تصمیم میگیرند برخی از پروندهها را بدون چشمداشت مادی به سرانجام برسانند، سامان دهد و قص علی هذا.

در ادامه جلسه مقرر شد براساس پیشنهادهای قبلی مبنی بر انجام طرح بانک زمان بر بستر کار خیر، طرح بانک زمان به صورت پایلوت بین دانشآموزان و بازنشستگان آموزش و پرورش با محوریت دکتر صافی، رییس کانون بازنشستگان کشوری آموزش و پرورش انجام پذیرد و در فازهای بعدی گسترش یابد.

همچنین سرکار خانم دکتر ریاضی ماموریت گرفت، پیشنهاد خود را در خصوص نذر تخصص حداقل در سه حوزه پزشکی، وکالت و آموزش بسط و گسترش دهد و هفته بعد ارایه دهد.

منبع
روابط عمومی مجمع خیرین کشور
لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=2821

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند