ایجاد “مدارس کسب و کار” با همکاری مجمع خیرین کشور و دانشگاه تربیت مدرس

09:003700

🔷 جلسه دویست و پنجاه و سوم هیئت مدیره مجمع خیرین کشور مورخ ۲ آبان ماه ۱۴۰۱ در دفتر مرکزی مجمع خیرین کشور برگزار شد.

مهمانان جلسه‌‌ی این هفته‌ی هیئت مدیره مجمع خیرین کشور آقای دکتر مهدی مرتضوی، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز مطالعات دانشگاه تربیت مدرس، به همراه دو استاد دیگر این دانشگاه بودند.

پ✍ پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با مدیریت مهندس حبیب الله بور بور، ریاست هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، جلسه آغاز شد.

نیمی از جلسه امروز هیئت مدیره به معرفی طرح خردمحور، برنامه محور و عام‌المنفعه      “مدارس کسب و کار” از سوی مهمانان جلسه اختصاص یافت.  

در این رابطه آقای دکتر مرتضوی با اشاره به سیل مهاجرت نیروی کار به دیگر کشورها محسنات اجرای “طرح مدرسه کسب و کار” را ارائه نمودند. شاخص های مهمی چون تناسب میزان دانش آموختگان و مهارت آموزان در رشته های مختلف با فرصت های شغلی موجود و اهمیت حفظ و ایجاد این توازن از جمله بحث های آکادمیک و نظری صحبت های دکتر مرتضوی بود. استفاده از پلت فرم های مناسب و استفاده بهینه از نیروی کارِ دورکار در راستای بازدهی افزون تر نیز از جمله بحث های دیگر بود‌. تاکید بر توجه مسئولان کشور از یکسو  و تشویق و راهنمایی بیشتر خیریه ها  به درکِ هر چه بیشتر اهمیت بحث توانمندسازی، کارآفرینی و اشتغال نیز در این مبحث مطرح گردید. کار در حوزه‌ی کارآفرینی و اشتغال از دیدگاه ایشان  در صورت همکاری مجمع خیرین کشور و سایر خیرین علاقمند به اجرای این طرح، تاثیر بسزایی در آموزش فنی حرفه ای و تولید نیروی کار متخصص و به دنبال آن رشد و شکوفایی اقتصادی کشور دارد و مانع هدر رفت نیروی جوان خواهد شد.

 موضوع این طرح مورد استقبال تمامی اعضای مجمع قرار گرفت. در این راستا دکتر اشکان تقی پور از دعوت معاونت آموزش وزارت علوم و حضور ایشان  در جلسات گذشته مجمع خیرین کشور یاد کرد و درخواست جلسه مجدد ذیل کارگروه لازم با هدف برنامه ریزی جدی تر و عملیاتی کردن بحث  ایجاد رشته هایی را در دانشگاه ها که بازار کار آن در جامعه وجود دارد و با کمبود جدی نیروی متخصص یا ماهر مواجه است پیرو صحبت های دکتر مرتضوی مطرح کرد که مورد توجه هیئت مدیره قرار گرفت‌. پایش آموزش و تخمین نیروی لازم برای نیازمندی های کشور و برنامه ریزی جهت توسعه فردی و اجتماعی یکایک ایرانیان مبنی بر استعداد، علاقه، توان و ویژگی های فردی و اجتماعی از مباحث مهم دیگر مطرح شده در این جلسه بود. در ادامه جلسه دکتر ولیئی، مدیر عامل مجمع خیرین کشور، از دکتر مرتضوی درخواست کردند تا موارد بیان شده را در قالب پروپوزال جهت بررسی بیشتر تهیه کنند. همچنین مهندس بور بور به وجود مجمع خیرین حامی دانشگاه تربیت مدرس اشاره کردند و لزوم ارتباط بیشتر دکتر مرتضوی و همکارانشان را با این مجمع یادآور شدند. در انتها مقرر شد کارگروهی متشکل از آقایان دکتر مرتضوی، دکتر ولیئی، دکتر رحماندوست و مهندس سلگی موضوع را بررسی و راهکارهای اجرایی آن را از طریق مراجع مرتبط پیگیری نمایند. دکتر رحمان دوست با توجه به تجارب ارزنده هم در عرصه قانونگذاری و هم مسئولیت در مجمع خیرین اشتغال مسئولیت پیشبرد اهداف این کارگروه را پذیرفتند.

 همچنین پیشنهاد شد با همکاری سازمان بهزیستی و کمیته امداد جامعه هدف این دو ارگان در اولویت اجرای طرح قرار گیرند.

 از دیگر طرح‌های پیشنهادی آقای دکتر مرتضوی؛ طرح سم زدایی از محصولات کشاورزی با هدف کاهش بیماری‌ها از جمله سرطان، طرح تغییر اکوسیستم زندان ها با هدف کاهش مجرمان دربند وتسهیل در روند آزادی آنها و طرح سامانه اهدای غذای اضافی خانواده ها به نیازمندان بود که پس از ارائه پروپوزال و نحوه اجرای آن، به ارگان های ذیربط جهت بررسی و اجرا منعکس خواهد شد.

درادامه پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی در رابطه با پیش‌نویس طرح تعیین پشتوانه اجرایی بانک زمان مورد بررسی قرار گرفت که مقرر شد مخاطب این طرح از بازنشستگان تامین اجتماعی به کل جامعه تغییر و پس از تایید به فراکسیون خیرین مجلس ارایه شود.

مبحث طرح “روزی به یاد دیروز” در حوزه‌ی مدرسه سازی با دعوت از فارغ التحصیلان مدارسِ شاخص پیرو مصوبات پیشین بررسی شد که اشکان تقی پور، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور و فارغ التحصیل دبیرستان البرز، از انجام موفق این طرح در ساخت دو مدرسه به دست موسسه خیریه نیک‌گامان که تحت مدیریت ایشان و عضو حقوقی مجمع خیرین کشور است با نام مدارس “یاران البرز” شامل دبیرستان ۶ کلاسه دخترانه در روستای مرزی عاشقلوی شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی و دبستان ۳ کلاسه‌ی  یاران البرز در روستای مرزی  زویران شهرستان مریوان استان کردستان در سال های پیش یاد کرد. در این رابطه تجربه‌‌های موفق آقای مهندس بور بور و دکتر رحماندوست هم بر احتمال موفق بودن این طرح خردمحورِ دلنشین می افزاید. تقی پور افزود با هماهنگی خانم مهندس ایرجی، نماینده ویژه‌ی وزیر آموزش و پرورش  در حوزه‌ی بازماندگان از تحصیل، بنابر تاکید هیئت مدیره مجمع خیرین کشور این طرح بار دیگر با دعوت از فارغ التحصیلان دبیرستان البرز در تهران و دبیرستانی قدیمی در استان گیلان که در حال برنامه ریزی است احیا شود و  گزارش آن را هفته‌ی بعد خانم مهندس ایرجی به اطلاع اعضای هیئت مدیره برسانند‌. همچنین مقرر شد با دستور و همراهی دکتر ولیئی اجرای طرح “روزی به یاد دیروز”  با همکاری سازمان نوسازی مدارس، که همراه و حامی این طرح است،  از طریق مجمع خیرین استان تهران تسریع شود.

 موضوع مهم دیگر  اعطای نشان عضویت مجمع خیرین کشور به موسسات و تشکل های مورد قبول و عضو حقوقیِ مجمع خیرین کشور بود که مورد تایید اکثریت مجمع عمومی برای عضویت قرار گرفته اند. این طرح را دکتر ولیئی مطرح کردند که با موافقت ریاست هیئت مدیره مجمع و اعضای هئیت مدیره  مصوب شد دکتر ولیئی و دکتر رحماندوست  تهیه پیش‌نویس و تهیه دستور العمل چگونگی اعطای این نشان یا پروانه‌ی عضویت به مجامع و موسسات فوق الذکر را بررسی و به سرانجام رسانند.

 آقای دکتر ولیئی، مدیر عامل و عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور،  پیگیری های به عمل آمده در وزارت کشور را در خصوص موضوعات مورد درخواست مجمع از جمله ارائه طرح بانک زمان و نظر تخصص را که مقرر است در جلسه شورای اجتماعی کشور مطرح شود توضیح دادند. مقرر شد ایشان تا حصول نتیجه پیگیری را ادامه دهند. پیگیری های مرتبط با طرح نذر تخصص با توجه به وضعیت کنونی سازمان نظام پزشکی تهران و رایزنی های در این مورد نیز با توضیحات خانم دکتر ریاضی، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین خراسان رضوی و دبیر اجرایی طرح نذر تخصص مجمع، از سوی ایشان توضیح داده شد‌.

اعضای دیگر هیئت مدیره مجمع نیز فراخور مسائل مطرح شده به بیان دیدگاه های کارشناسی خود از زوایای مختلف پرداختند‌.

لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=6032

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند