پیگیری مسایل بی‌شناسنامه‌ها با حضور رییس سازمان ثبت احوال

05:267130
یکصدو هشتاد و یکمین جلسه هیات مدیره مجمع خیرین کشور چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹برگزار شد.
میهمانان ویژه این نشست آقایان دکتر حمید درخشان نیا، معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال و دکتر محمدرضا واعظ مهدوی مدیرعامل بنیاد هاسب بودند.
مهمترین دستور این نشست، بررسی وضعیت بی‌شناسنامه‌ها بود که از هفته گذشته در دستور جلسه مجمع خیرین کشور قرار گرفته است.
🔻در ابتدای این نشست، مهندس حبیب‌الله بوربور، رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور شرح مختصری از آنچه در خضوص مشکلات و مسایل هویتی مرزنشینان جمهوری اسلامی ایران داد و افزود: هفته گذشته آقایان رسول خادم و پرویز پرستویی در خصوص بی‌شناسنامه‌ها مسایلی را مطرح کردند که در همان نشست مقرر شد این موضوع با حضور رییس سازمان ثبت احوال کشور مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. حضور آقای دکتر واعظ مهدوی هم از آن جهت است که ایشان و بنیاد هاسب از نزدیک در جریان این مشکل مرزنشیان، بویژه اهالی سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارند. امروز ما می‌خواهیم پاسخ شما را در خصوص بی‌شناسنامه‌ها بشنویم.
🔺سپس سرکار خانم دکتر زهرا ریاضی، عضو هیات مدیره مجمع خیرین استان خراسان رضوی به نمایندگی از آقایان خادم و پرستویی مواردی را مطرح کرد. وی گفت در برخی از روستاهای سیستان و بلوچستان با قدمت ۳۰۰ ساله هنوز هیچیک از اهالی روستا شناسنامه ندارند.
🔻دکتر حمید درخشان نیا، معاون وزیر کشور و رییس سازمان تبت احوال کشور سخنانش را با این جمله آغاز کرد که من در مقام پاسخگویی امروز اینجا نیستم، اما آمده‌ام تا بگویم اگر هر موردی باشد با جان و دل پیگیری خواهم کرد.
وی گفت، مشکل بی‌شناسنامه‌ها ابعاد مختلفی دارد و در تمامی روستاهای مرزی با این معضل مواجهیم، اما در سیستان و بلوچستان این مشکل حادتر است.
معاون وزیر کشور افزود: ثبت احوال یکی از سازمان‌ها و نهادهایی است که در خصوص صدور شناسنامه برای افراد بدون شناسنامه عمل می‌کند و اتفاقا ثبت احوال خانه آخر است. ما نیز از شناسنامه‌دار شدن هموطنانمان استقبال می‌کنیم و همه اقداماتی که در خصوص الکترونیکی شدن کارت ملی و شناسایی افراد طی چند سال اخیر صورت پذیرفته است، محصول این نگاه است.
رییس سازمان تبت احوال کشور با بیان این‌که امروز کسی که کارت ملی هوشمند ندارد، در هیچیک از اداره‌‌ها و سازمان‌ها و نهادهای دولتی پذیرفته نمی‌شود گفت: چنین شخصی حتی نمی‌تواند از بانک پول بگیرد یا به بیمارستان و درمانگاه مراجعه کند. حتی اگر کسی حق او را ضایع کرده باشد نمی‌تواند دادخواست تنظیم کند و به محاکم شکایت برد و … امروز کسی که شناسنامه ندارد، یعنی هویت ندارد و کسی که هویت ندارد، زندگی برایش سخت و غیرممکن است.
درخشان نیا، در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: در سفری که در ابتدای حضورم در سازمان ثبت احوال به استان سیستان و بلوچستان داشتم، از نزدیک در خصوص مشکلات مردم این مناطق قرار گرفتم و طی این چند سال بخش زیادی از درخواست‌هایی که برای احراز هویت داده شده است را بررسی کرده‌ایم. وی همچنین آمار و ارقامی در تایید حرف‌هایش بیان کرد و افزود به لحاظ رفت و آمدهایی که در مناطق مرزی و کشورهای همسایه صورت می گیرد، همواره ما با افراد جدیدی مواجه هستیم که متقاضی دریافت هویت ایرانی هستند و این مشکل مناطق مرز نشین مختص ایران هم نیست و در کشورهای دیگر هم سابقه دارد و شاید صدور ویزای شینگل در کشورهای اروپایی پاسخی به همین مسایل مرزی باشد.
رییس سازمان ثبت احوال کشور در انتها قول داد به همراه یک تیم از همکارانش حاضر است برای بررسی این ادعا که اهالی یک روستا هیچکدام شناسنامه ندارند به مناطق اشاره شده برود و ثابت کند که این ادعا چقدر جدی و واقعی است. وی همچنین اظهار علاقه کرد به عنوان یک عضو افتخاری بتواند تا انتها در کنار مجمع باشد تا مسایل بی‌شناسنامه‌ها بررسی و مورد مداقه قرار گیرد.
🔺دکتر محمدرضا واعظ مهدوی مدیر عامل بنیاد هاسب سخنانش را با طرح مشکل صدور شناسنامه فرزندان خانواده‌هایی که مادر آن‌ها ایرانی و پدر تبعه خارجی است آغاز کرد و گفت، با اینکه این طرح مصوبه مجلس است، اما هنوز فرزندان زیادی هستند که مادرانشان ایرانی است، اما شناسنامه ایرانی ندارند. وی افزود: مدارسی در حاشیه زاهدان و زابل و ایرانشهر هستند که بخش عمده دانش‌آموزانش فاقد شناسنامه‌اند و اگر نبود پادرمیانی رهبر معظم انقلاب، شاید این فرزندان هیچگاه سوادآموز نمی شدند.
وی گفت: به مانند حل مشکل تدریس بدون شناسنامه‌ها باید تمهیداتی اندیشیده شود که مابقی مشکلات این عزیزان، اگر شده حتی به صورت موقت حل شود.
مدیرعامل بنیاد هاسب آزمایشات تایید هویت به مانند آزمایش DNA را بسیار هزینه‌بر دانست که تامین هزینه‌هایش از عهده اهالی روستا و مرزنشینان برنمی‌آید.
🔻دکتر علیرضا جمشیدی: با بیان اینکه نباید مسایل و مشکلات را صفر و صدی ببینیم، گفت: شاید حل مشکل همه بی‌شناسناه‌ها کاری زمان‌بر و غیرممکن باشد، اما ما باید برای شهروندان جمهوری اسلامی سطی حداقلی از امکانات معیشتی و بهداشت و درمان و آموزش و … فراهم باشد، نه این‌که حالا چون شناسنامه ندارند، محکوم به نابودی باشند. ضمنا در خصوص تامین هزینه‌های آزمایشات DNA خوب است با سازمان پزشکی قانونی صحبت کنیم بودجه‌ای برای این کار خاص تخصیص دهند و مجلس و دولت ورود کنند و اگر نیاز به مصوبه‌ای هم هست باید کمک کنیم این اتفاق بیافتد.
🔺در ادامه جلسه چند نفر دیگر از اعضای هیات مدیره صحبت کردند، نهایتا مهندس حبیب‌الله بوربور، جمع‌بندی زیر را ارایه داد.
اولا مجمع از نیت‌های خیرخواهانه شما، جدای از وظایفی که به عنوان رییس سازمان ثبت احوال کشور دارید، تشکر می‌کند. تمایل جنابعالی به عنوان همکاری با این جمع را به فال نیک می‌گیریم و از این به بعد جنابعالی عضو افتخاری مجمع خیرین کشور هستید و خوب است محوریت این موضوع بی‌شناسنامه‌ها را خودتان بپذیرید و در راس کارگروهی که تشکیل شده است، مسایل را تا حل شدن نهایی پیگیری کنید.
گفته شد نهادهای تصمیم‌گیر در خصوص اهدای شناسنامه به افراد بدون شناسنامه محدود به سازمان ثبت احوال نیست. این حرف درست است. ما سعی خواهیم کرد با همکاری وزارت کشور و استانداران مناطق مرزی این مسایل را هم پیگیری کنیم. حتما در جلسات بعد و نشست‌های کارگروه بی‌شناسنامه‌ها از دست‌اندرکاران این نهادها و سازمان‌ها دعوت خواهیم کرد و حرف‌های آن‌ها را هم خواهیم شنید.
لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=2494

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند