بررسی راهکارهای اجرایی قانون بانک زمان در جلسه هیئت مدیره «مجمع خیرین کشور»با حضور عضو «مجمع تشخیص مصلحت نظام»

06:061390

    «دویست و نود و نهمین» جلسه هیئت مدیره «مجمع خیرین کشور» صبح روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور آقای دکتر علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیروس طهماسبی مدیر اجتماعی معاونت اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی کشور، مهندس احسان دربانیان، پژوهشگر و تهیه کننده یکی از استارتاپ‌های بانک زمان و همچنین حضور دیگر اعضای مجمع تشکیل شد.

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به مدیریت مهندس حبیب الله بور بور، ریاست هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، رسمیت یافت. پیش از آغاز بررسی مصوبات پیشین و پرداختن به دستور جلسه، حاج محمد رضا کارگری، نایب رییس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، با بزرگداشت یاد و عظمت حضرت زهرا (س) در ایام فاطمیه و آرزوی سلامتی برای خیرین و نیکوکاران و آرزوی توفیق خدمت به ملت شریف ایران این ایام را تسلیت گفتند.

  در فرآیند بررسی مصوبات پیشین و دستور جلسه نیز بنابر درخواست ریاست مجمع خیرین کشور تمامی اعضای هیئت مدیره بر مبنای پیشنهادات و فعالیت های انجام شده مشارکت داشتند.

 بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه اجرای طرح بانک زمان که از دغدغه های اصلی رییس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور و طرح اصلی بلند مدت مجمع خیرین کشور است مهم‌ترین موضوع این جلسه بود.

    آقای مهندس بوربور با بیان سوابق طرح  بانک زمان اعلام داشتند؛ با تلاش بسیار مجمع خیرین کشور و توجه‌نمایندگان مجلس اجرای آن در قانون برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. همچنین از طریق شورای اجتماعی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی ، ادامه‌ی روند انجام مسیر قانونی آن در وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی با دستور وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال انجام است.

در ادامه آقای مهندس دربانیان گزارش مصوری از تهیه استارت آپ بانک زمان که در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی همسایه هم در حال اجرا است، ارایه داشتند. مواردی چون اجتماع محور بودن، درآمدزا بودن برای گسترش فعالیت و پشتیبانی پلت فرم که این درآمد می تواند سبب خودگردان شدن بانک زمان در مرحله تکامل خود شود هم از موارد مطرح شده در این ارائه بود.

   آقای دکتر آقا محمدی نیز با توجه به همکاری پیشین با آقای مهندس دربانیان و اطلاع از فعالیت های مجمع خیرین کشور در این حوزه با ابراز خرسندی از شکل گیری این شناخت و احساس نیاز جمعی به وجود بانک زمان در کشور، ابراز داشتند اجرای طرح نیاز به بررسی کلیه جوانب داشته و در عین حال دقت و بررسی بیشتر صبورانه را برای آغاز آن مهم دانستند که با در نظر گرفتن تمامی جزئیات از زوایای مختلف شاهد توقف طرح در نیمه راه نباشیم. مجمع نیز آمادگی خود را برای استفاده از تجربیات ایشان و گروه تحقیقاتی‌شان در این رابطه اعلام کردند. ایشان نیز از درخواست اعضای هیئت مدیره مبنی بر اطلاع بیشتر از فعالیت های نرم‌افزاری و سخت افزاری انجام شده توسط تیم علمی ایشان در راستای هم‌افزایی و کسب نتیجه‌ای درخور، استقبال جدی کردند.

  آقای مهندس بوربورنیز با ذکر این نکته که مجمع خیرین کشور به هیچ وجه در امور اجرایی وارد نمی‌شود تاکید کردند پس از تعیین استراتژی، برنامه ها و سیاستگذاری های لازم و تسهیلگری انجام امور، مجمع این آمادگی را دارد که اجرای طرح را به اشخاص و موسساتی که واجد شرایط هستند واگذار نماید. استفاده از نظر و تجربیات علمی و عملی همه‌ی گروه‌ها، نخبگان و دغدغه‌مندان حوزه‌ی اجتماعی برای مجمع نه تنها بلامانع بلکه رهگشاست.

در این رابطه مقرر گردید در جلسات بعدی از اشخاص و موسسات ذی صلاح و مجرب در موضوع بانک زمان دعوت و با همفکری جمعی، طرح اجرایی جامع و واحدی در این زمینه تهیه و اقدام شود.

آقای دکتر آقا محمدی نیز جنبه های مختلف طرح های اجتماع محور را از زوایای گوناگون تشریح و با تکیه بر شاخص ها و واقعیت های اجتماعی، اقتصادی و آینده پژوهی توضیحاتی دادند.

 مکاتبه با شورای عالی انقلاب فرهنگی و درخواست تصویب و تاکید اجرای طرح بانک زمان توسط این شورا از دیگر مصوبات این جلسه بود.

   لازم به ذکر است که طرح نذر تخصص مجمع خیرین کشور نیز به عنوان طرح میان مدت و مکمل برای طرح بانک زمان با جدیت در منطقه‌ی ۲۱ شهر تهران و شهرستان پیشوای استان تهران به عنوان طرح پایلوت در حال اجرا و خدمت رسانی است.

به سبب کمبود وقت دیگر دستورات به جلسه هفته بعدی موکول شد.

لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=6918

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند