«نذر تخصص» فعالیت جدید مجمع خیرین کشور

04:058040

اولین جلسه کارگروه مسئولیت‌پذیری اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجمع خیرین کشور صبح روز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۰ تشکیل شد. در این نشست که با حضور مهندس حبیب‌الله بوربور، رییس هیات مدیره و حسن حمزه‌زاده، مدیرعامل مجمع خیرین کشور برگزار شد، در خصوص مهمترین محورهای فعالیت این کارگروه که ذیل عنوان «نذر تخصص» انجام خواهد شد بحث و تبادل نظر شد.

در ابتدای این نشست، دکتر زهرا ریاضی، رییس کمیسیون اجتماعی مجمع خیرین کشور در خصوص چرایی شکل‌گیری این گروه تخصصی گفت: همواره یکی از اقدامات نیکوکارانه ذیل عنوان «نذر تخصص» انجام گرفته است و به همین دلیل این شاخه از اقدامات نیک، دارای اهمیت و مورد توجه بوده است. بنابراین ما سعی خواهیم کرد کلیه اقدامات متفرقی را که در این حوزه انجام می‌شود، در این کارگروه با همکاری منسجم مجمع خیرین کشور و دیگر تشکل‌های مردم‌نهاد و با همراهی شهرداری و شورای شهر تهران و سازمان نظام پزشکی تهران و دیگر نهادها ساماندهی کنیم. این کار را هم به صورت پایلوت از تهران شروع خواهیم کرد و در ادامه در کل کشور تسری خواهیم داد. از این روست که می‌طلبد دوستان و همکاران و همراهانی که در شروع کار به این جمع پیوسته‌اند، یا در ادامه با ما همگام خواهند شد، همه وجهه همت خود و تشکل‌های همسو را بر پیشبرد اهداف این کارگروه قرار دهند.

در ادامه این نشست، مهندس حبیب‌الله بوربور، رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور توضیحاتی در خصوص مجمع خیرین کشور و ماموریت‌های آن ارایه کرد. وی حضور مجمع خیرین کشور در شورای اجتماعی کشور را فرصتی مغتنم دانست و گفت: می‌دانید مصوبات شورای اجتماعی کشور برای دیگر نهادها لازم‌الاجراست و از طرف دیگر یکی از مباحثی که در این شورا مطرح می‌شود بحث آسیب‌های اجتماعی است. از این رو، مجمع خیرین کشور هم می تواند در شکل‌گیری ساز و کار رفع بحران‌های اجتماعی سهیم باشد و هم این بحران‌ها را از نزدیک رصد نماید. 

رییس مجمع خیرین کشور اظهار کرد: تشکیل بنیاد ملی خانواده، ماموریتی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر دوش ما گذاشته شده است و در این حوزه انواع و اقسام مسایل و مشکلات خانواده‌ها از قبیل اشتغال، ازدواج، مسکن جوانان و همچنین بحران سالمندی که القریب گریبان‌گیر کشور خواهد شد پیش روی ماست. بنابراین ما وظیفه داریم در کنار مجموعه اقدامات خیر در حوزه‌های مختلف به این مسایل هم بپردازیم. یکی از این مسایل بحران سالمندی کشور در دو دهه آینده است. ما برای مقابله با آسیب‌های این بحران، اجرای طرح بانک زمان را در دستور کار داریم. مقدمات و تمهیدات و مطالعات آن در حال اجراست و ان‌شاءالله آن‌طور که مجری این طرح گفته است در اواسط سال آینده کارش را آغاز خواهد گرفت. بر اساس این طرح که در کشورهای اروپایی قدمت یکصدساله دارد، هر کسی که خدمتی را با توجه به رشته تخصصی خود به صورت داوطلبانه انجام می‌دهد، می‌تواند مابه‌ازای آن را برا اساس واحد ساعت در هر کجا که خواست دریافت کند. یکی از موارد استفاده از این طرح، خدمت داوطلبانه‌ای است که می‌تواند امروز انجام شود و ذخیره دوره سالمندی افراد شود. ما اعتقاد داریم با اجرای این طرح خواهیم توانست بحران سالمندی کشور را در آینده مدیریت کنیم.

بوربور با اشاره به مذاکرات تشکل متبوعش با وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از سازمان‌ها و نهادهایی که به صورت پایلوت قرار است این طرح در آن انجام شود، وزارت آموزش و پرورش است که جامعه گسترده‌ای از بازنشستگان کشور را در خود جای داده است. بر اساس تفاهم‌نامه مشترکی که هفته گذشته با وزیر آموزش و پرورش منعقد کردیم و همچنین بند دوم صورتجلسه اولین نشست مجمع خیرین کشور با وزیر و مسئولان این وزارتخانه(مورخ ۱۵ اذر ۱۴۰۰)، مقرر شده است بخشی از خدمات پزشکی و سلامت‌محوری که به بازنشستگان سال جاری آموزش و پرورش و همچنین دانش‌آموزان کم‌بضاعت داده می‌شود از طریق تشکل نذر تخصص صورت پذیرد که مسولیت شکل‌گیری آن به سرکار خانم دکتر ریاضی سپرده شده است. از این روست که من شکل‌گیری این کارگروه را ذیل کمیسیون اجتماعی مجمع خیرین کشور به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم مجموعه اقدامات نیکوکارانه شما در این حوزه مرضی خداوند متعال قرار گیرد و این شاخه از اقدامات مجمع خیرین کشور بتواند به مانند فعالیت‌های ده‌گانه آن در حوزه‌های مختلف مفید و موثر باشد.

در ادامه هریک از اعضاء نکاتی را در خصوص افزایش بهره‌وری اقدامات کارگروه مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیان کردند که اهم آن‌ها به قرار ذیل است: «احصاء و دسته‌بندی کلیه فعالیت‌های داوطلبانه ذیل عنوان نذر تخصص و تعیین مسئول برای هر بخش»، «دعوت از کلیه افراد علاقمند به فعالیت در حوزه نذر تخصص برای حضور در این کارگروه»، «برقراری ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای مختلف از قبیل: وزرت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی کشور، سازمان هلال احمر، شورای شهر و شهرداری تهران، سازمان نظام پزشکی تهران و … و دعوت از نمایندگان آن‌ها برای حضور در جلسات این کارگروه»، «تشکیل چارت سازمانی این کارگروه»، «جمع‌آوری و بارگذاری کلیه قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها و مصوبات و تجربیات دیگر تشکل‌های مردم‌نهاد به‌ویژه در خصوص بحران سالمندی در این گروه» و «برگزاری منظم و مرتب جلسات حقیقی و مجازی این کارگره».

منبع
روابط عمومی مجمع خیرین کشور
لینک کوتاه
https://mkhk.ir /?p=4052

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند